۱۳۸۹ بهمن ۷, پنجشنبه

سرنوشت مبهم مولوی فاضلی و دستگیری دهها تن از شهروندان تایبادی

سنّت نامه: آخرین خبرها از تایباد حاکی از آن است که امام جمعه برکنار شده این شهر در وضعیت مبهمی قرار داشته و تعداد زیادی از مردم نیز توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده اند.
mohamad-fazeli-29-10به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سنی آنلاین، پس از اینکه دستور کناره گیری از سمت امامت جمعه شهرستان تایباد به مولانا محمد موحد فاضلی داده شد، مردم در مراسم نماز جمعه این شهر به این دستور اعتراض نموده و خواستار امام جمعه خودشان شدند و حاضر نشدند که به امامت شخصی دیگر نماز جمعه را برگزار نمایند، که در نتیجه این اعتراضات مولانا فاضلی در مراسم نماز جمعه حضور یافت و نماز را اقامه نمود و به این ترتیب اعتراضات فروکش کرد.
اما پس از ادای نماز و اتمام مراسم نماز جمعه،  گشتزنی نیروهای امنیتی در سطح شهر شروع شد، که نیروهای امنیتی  با یورش به برخی از منازل، دهها تن از مردم این شهر، به ویژه جوانان و نیز تعدادی از دانش آموزان این شهر را از خیابانها و منازل دستگیر و روانه بازداشتگاهها نمودند، که این روند همچنان ادامه دارد.
همچنین بنا بر گزارش‏های منتشر شده، مولوي محمد فاضلی، روز یکشنبه 89/11/3 مجددا به مشهد احضار شده است که تا کنون هیچ اطلاعی از وضعیت وی در دست نیست.

منبع: سني آنلاين.

۱۳۸۹ بهمن ۲, شنبه

دستور بركناري امام جمعه اهل سنّت تایباد صادر شد


سنّت نامه: مولوي سید محمد موحد فاضلی، امام جمعه اهل سنت تایباد، به اداره اطلاعات مشهد احضار و از وی خواسته شد تا از امامت جمعه این شهرستان کناره گیری نماید.
به گزارش پایگاه اطلاع رساني سني آنلاين به نقل از منابع آگاه، اداره اطلاعات مشهد روز یکشنبه 89/10/26، مولوي سید محمد موحد فاضلی، امام جمعه اهل سنت تایباد را به این اداره  احضار نموده و از وی خواست تا از مسئولیت امامت جمعه این شهرستان کناره گیری نماید.
مولانا سید محمد موحد فاضلی از شخصیت‏ها و علمای اهل سنت خراسان می‏باشد که دارای مدارک عالی در زمینه دروس حوزوی و دانشگاهی است. ایشان همچنین در طول دوران مسئولیت امامت جمعه، اقدامات شایانی در راستای برقراری وحدت و امنیت در سطح منطقه انجام داده است.
این اقدام و خواسته اداره اطلاعات مشهد در حالی صورت می گیرد که تعیین ایشان به عنوان امام جمعه، مانند سایر مناطق سنی نشین کشور، با انتخاب مردم صورت گرفته است و این درخواست، دخالت مستقیم در امور مذهبی اهل سنت به شمار رفته و مغایرت کامل با قانون اساسی کشور دارد که در آن بر آزادی پیروان مذاهب مختلف در برگزاری مراسم مذهبی تاکید شده است، و این گزینه بسیار خطرناکی است که افراد مورد تائید مردم، که در نزد اهل سنت دارای جایگاه ویژه‏ای هستند، با چنین چالش‏ها و مشکلاتی مواجه شوند.

۱۳۸۹ دی ۳۰, پنجشنبه

استاد گرانقدر ماموستا ملا محمّد عزيزي درگذشت

ماموستا ملا محمّد عزیزی از پیشگامان دعوت و اصلاح دینی کردستان، پس از شصت سال دعوت بی وقفۀ دینی بعد از ظهر یکشنبه 1389/10/26، پس از مدت زیادی تحمل بیماری، در سن 80 سالگی دار فانی را وداع گفت.
پیکر این عالم فرزانه دیروز دوشنبه‌ 1389/10/27 در زادگاهش (روستای "برده‌ر‌ش") بانه‌، در میان غم و اندوه‌ علما، طلاب و اهالی شهرستان "بانه"‌ و شهرهای مجاور به خاک سپرده شد.
ماموستا عزيزي از علماي بزرگ كردستان بودند.
از ايشان آثار ارزشمندي به جا مانده است
ملامحمّد عزیزی در سال 1309 هـ. ش در روستای "برده‌رش"، واقع در 45 کیلومتری شهرستان بانه‌ و از دهستان بخش نمشیر، در خانواده‌ای روحانی و دانش‌دوست چشم به‌ جهان گشود. پدرش ملاعبدالقادر سماقانی برده‌رشی از علمای منطقۀ بانه‌ بود که اهتمام زیادی به کسب علوم شرعی و دینی فرزندش داشته‌ و نهایت تلاش و کوشش خود را در زمینه تربیت دینی و اسلامی فرزندانش می نمود.
ماموستا ملامحمد عزیزی، پس از تکمیل دروس دینی، مشغول فعالیت‏های دینی در منطقه بانه شد و در طول خدمات دینی خود موفق به تالیف کتاب‏ها و رساله های بسیاری به زبان‏های کردی و فارسی شد.
همچنین از دیگر خدمات دینی بارز این عالم فرزانه می توان به تربیت تعداد زیادی از طلاب علوم دینی در منطقه، مبارزه با انواع خرافات، بدعت‏ها و رسومات غیر شرعی رائج در منطقه و تشویق مردم به عمل به دستورات قرآن و سنت اشاره نمود.
ملامحمد عزیزی بالاخره پس از سال‏ها خدمت در حوزه دین و فعالیت در جهت بیداری جامعه، پس از  تحمل مریضی طولانی، در تاریخ 1389/10/27 در سن 80 سالگی دار فانی را وداع گفت.
پایگاه اطلاع رسانی سنی آنلاین ضمن عرض تسلیت به خانواده محترم این عالم فرزانه و دیگر بستگان و نیز علما و اهل علم شهرستان بانه، از بارگاه ایزدی برای ایشان علو درجات و برای بازماندگان و بستگان ایشان صبر جمیل و اجر جزیل را مسألت می نماید.
« اللهم اغفر له و ارحمه و اجعل الجنة مأواه».

منبع خبر: سنّي آنلاين

۱۳۸۹ دی ۲۹, چهارشنبه

مترجم تالشي، تفسير كشّاف زمخشري را ترجمه كرد

سنّت نامه:  مسعود انصاري مترجم و قرآن پژوه سنّي تالشي تفسير كشّاف زمخشري را ترجمه كرد.
خبرهای اصلاح‌وب
ترجمۀ تفسير كشّاف

 تفسیر کشّاف با عنوان کامل «الکشاف عن حقایق التنزیل و عیون الأقاویل» توسط قرآن‌پژوه‌ و مترجم قرآن مسعود انصاری در چهار جلد و طیّ پنج سال کار مدوام به‌ زبان پارسی برگردانده‌ شد.
بی‌هیچ شک و شبهه‌ای این تفسیر یکی از عالمانه‌ترین تفاسیر جهان اسلام است که حدود 904 سال پیش توسط زمخشری نوشته شد و جای بسی حیرت است با توجه به این نکته که بسیاری از تفسیرشناسان، آن را اثری شگفت و پرمایه دانسته‌اند طی 9 قرن گذشته صاحب همتی یافت نشد تا آن را به جامه فاخر زبان فارسی درآورده و مشتاقان بهره‌گیری از این تفسیر شاخص را به کام دل برساند. «زمخشری» صاحب این اثر ملقب به «جار الله» در ماه رجب سال 467 ﻫ. ق در یکی از روستاهای خوارزم به نام «زمخشر» پا به عرصه حیات نهاد و در جستجوی علوم زمان خود مسافرت‌های بسیار کرد. ابتدا به بخارا می‌رود و سپس در سفری به هنگام موسم حج به بغداد رفت. «ابن خلدون» تفسیر زمخشری را یکی از بهترین و مهم‌ترین تفاسیری می‌داند که بر پایه‌ی علوم زبانی و بلاغی نوشته شده است. 

زمخشری از آنجا که خود یک عالم لغوی و زبان‌شناس بود و به معجزه بودن قرآن از حیث بیان هنری اعتقاد داشت از این منظر نیز به نکات و ظرایف زبانی و بدیهی و بلاغی قرآن نگریسته است. 
زمخشری خود درباره این تفسیر گفته است: «شمار تفاسیر در دنیا بسیار است و به جانم سوگند، هیچ‌کدام مانند کشاف من نیستند. اگر جویای هدایتی، همواره آن را بخوان و بدان که نادانی به درد و کشاف به داروی آن می‌ماند.»
این تفسیر به همت انتشارات پرکار و پربار ققنوس در هیأتی نفیس و شایسته روانه بازار کتاب کرد. این ترجمه‌ مورد تأیید قرآن‌پژوهانی همچون بهاءالدین خرمشاهی، محمدعلی ایازی، سیاوش جمادی، کامران فانی و ... قرار گرفته‌ است.

منبعپایگاه‌ اطلاع‌رسانی اصلاح 

آیین‌های پیرشالیار و مولودی‌خوانی در زمرۀ میراث ملّی ایرانیان ثبت شد

سنّت نامه: به گفتۀ مدير کل ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري کردستان هفت اثر از ميراث معنوي اين استان از جمله آیین پیرشالیار و مولودی‌خوانی در فهرست آثار ملّي ایران به ثبت رسيده است.

جشن پيرشاليار هر سال با شكوه خاصي در اورامان تخت برگزار مي‌شود

به گزارش «کردستان امروز» علي فعله گري با بيان اين مطلب به خبرگزاري ميراث آريا(chtn)، گفته است: با پيگيري معاونت فرهنگي سازمان میراث استان هفت اثر به تازگي در فهرست ميراث معنوي ایرانیان جاي گرفته‌اند.
وي افزود: آيين‌هاي پير شاليار، مولودي خواني، کومساي، تربي، کلاوروچني، گورزان و کوته کوته در فهرست آثار ملي کشور قرار گرفتند.

مدير کل ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري کردستان ادامه داد: ميراث معنوي آن بخشي از ميراث است که نمود مادي ندارد و در واقع شاکله و دانش زيربنايي را دارد که ميراث مادي به واسطه آن به وجود مي‌آيد.
وي در ادامه بيان اشت: همچنين چندي پيش در جريان همايش ثبت آثار 16 تپه‌ و محوطه تاريخي استان کردستان در فهرست ملي به ثبت رسيد. مدير کل ميراث فرهنگي اين استان تأکيد کرد: در استان کردستان يک هزار و 455 اثر شناسايي شده که از اين تعداد با 16 مورد فوق 720 اثر در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است.
منبع خبر: كردستان امروز 

۱۳۸۹ دی ۱۹, یکشنبه

شمارۀ جدید فصلنامۀ «ندای‌اسلام» منتشر شد

سنّت نامه: شمارۀ 42 ـ43 (تابستان و پاییز 89) فصلنامۀ «ندای اسلام» منتشر شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سنی آنلاین، شماره جدید فصلنامۀ  "ندای اسلام"، که زیر نظر حوزه علمیه دارالعلوم زاهدان منتشر می شود، منتشر شد.
«چراغی بر فراز راه» عنوان سرمقاله شماره جدید این نشریه است كه به قلم سردبیر به نگارش درآمده و مقوله «الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت» را مورد اشاره قرار می‌دهد.
«مادری به لطافت باران؛ ام‌المؤمنین عائشه صدیقه رضی‌الله‌عنها» عنوان مقاله‌ای از رقیه نعمتی و عبدالله پاسالاری است كه در بخش «اهل‌بیت و صحابه» این نشریه به چاپ رسیده است. در این بخش همچنین، بخش پایانی مقاله‌ای پژوهشی از حبیب‌الله مرجانی با عنوان «سردار جوانان بهشت و پرچمدار صلح و همبستگی، حضرت حسن مجتبی رضی‌الله‌عنه» به چاپ رسیده است. در بخش «عبادت و سلوك» این فصلنامه نیز نوشته‌ای از نصیراحمد سیدزاده با عنوان «نماز باب رحمت پرودگار» و اثری ترجمه شده از حكیم‌الامت مولانا اشرفعلی تهانوی را با عنوان «حقیقت دعا» می‌خوانیم.
«یادنامه» عنوان بخش دیگری است كه به‌مناسبت درگذشت علامه دكتر محموداحمد غازی، اندیشمند برجسته جهان اسلام، در شماره جدید این نشریه گنجانده شده است. در این بخش مطالبی همچون «شخصیت، افكار و آثار دكتر محموداحمد غازی» و «عروج غازی» را همراه با گزارشی از نشست بزرگداشت دكتر غازی در دارالعلوم زاهدان می‌خوانیم.
گفتنی است فصلنامه ندای اسلام زیر نظر حوزه علمیه‌ دارالعلوم زاهدان، به سردبیری محمد‌قاسم بنی‌كمال و مدیرمسئولی خدارحم لكزایی‌بهادری منتشر می‌شود.

دربارۀ مسجد امام شافعي كرمانشاه

1. مسجدي كه معرّفي نمي شود!:
تعدادي مهمان خارجي را جهت ديدن و خريد به بازار سنتي كرمانشاه برده بودم. جواني از فروشندگان داخل بازار به نزدم آمد و پرسيد آيا تمايلي به نشان دادن مسجد شافعي به ميهمانانم دارم؟
براي اولين بار بود كه اسم اين مسجد را ميشنيدم. در هيچيك از كتابها و بروشورهايي كه در مورد آثار ديدني كرمانشاه مطالعه كرده بودم نامي از اين مسجد نيامده بود. از جوان پرسيدم آيا مسجد زيباييست؟ گفت بله.
نگاهي به درب ورودي محقر مسجد كه در انتهاي كوچه اي در بازار قرار داشت انداخته و با اكراه قبول كردم. در دل دعا ميكردم كه ارزش ديدن داشته باشد و مرا نزد ميهمانانم خجل نكند.
وقتي وارد مسجد شدم متحير ماندم، بايد برويد و از نزديك ببينيد. واقعا كه ارزش ديدن دارد...(1)
نماي داخلي مسجد امام شافعي كرمانشاه

     1.به نقل از  وبلاگ دكتر نادر جفاجردي

2. گزارشي دربارۀ مسجد 

... علیرضا مرادی بیستونی معاون فرهنگی و ارتباطات اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقۀ کرمانشاه، در خصوص مسجد جامع شافعی کرمانشاه، گفت: مسجد شافعی ها یا شافعیان واقع در حاشیه میدان آیت اله طالقانی، علافخانه و محله های برادران اهل سنت یکی از مکان های مذهبی شهر کرمانشاه است که از دیرباز مورد توجه برادران اهل تسنن قرار گرفته است. وی ادامه داد: این مسجد از سال 1326 هجری شمسی تاکنون محل اقامه‌ی نماز  جمعه اهل تسنن کرمانشاه می باشد. مرادی بیستونی اظهار داشت: در سال 1325 مکان مسجد شافعیان در محلی که پیش‌تر زائر سرا بود توسط تعدادی از مردمان خیر و مومن به سرپرستی مرحوم حاج ملاسید حسین مسعودی خریداری و احداث ساختمان مسجد را می توان مرهون مساعدت های مادی و معنوی خیرینی چون خلیفه محمد صالح محمدی، حاج خلیفه سید علی نقشبندی، حاج جعفر شریفی، حاج احمد مدللی، میرزا حبیب بلندی، حاج علی محمد شیانی و جمع دیگری از مردم مسلمان کرمانشاه که در تامین هزینه های ساختمان مسجد در مدت زمان یک سال از هیچ کوششی دریغ نکرده و بعد از سپری شدن مدت زمان یکسال موفق به احداث مسجد جامع شافعیان در سال 1326 شمسی گردیدند. مدیر موزه های استان کرمانشاه، گفت: ساختمان مسجد شافعی ها از آن زمان تا کنون محل اقامه نماز و برپایی مراسم مختلف می باشد. معاون فرهنگی و ارتباطات اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه، گفت: این مسجد باشکوه از آن زمان تاکنون همواره در حال توسعه و زیباسازی بوده است که در حال حاضر مسجد شافعی ها با گلدسته های زیبا و بلندش بر رونق شهر کرمانشاه افزوده است. مرادی بیستونی در خصوص وضعیت معماری داخلی این مسجد، گفت: در احداث این بنا از معماری بسیار زیبا و اصیل اسلامی استفاده شده است که دارای روح معنوی خاصی می‌باشد.(1)

1. منبع گزارش:هه‌نار