۱۳۸۹ دی ۱۹, یکشنبه

دربارۀ مسجد امام شافعي كرمانشاه

1. مسجدي كه معرّفي نمي شود!:
تعدادي مهمان خارجي را جهت ديدن و خريد به بازار سنتي كرمانشاه برده بودم. جواني از فروشندگان داخل بازار به نزدم آمد و پرسيد آيا تمايلي به نشان دادن مسجد شافعي به ميهمانانم دارم؟
براي اولين بار بود كه اسم اين مسجد را ميشنيدم. در هيچيك از كتابها و بروشورهايي كه در مورد آثار ديدني كرمانشاه مطالعه كرده بودم نامي از اين مسجد نيامده بود. از جوان پرسيدم آيا مسجد زيباييست؟ گفت بله.
نگاهي به درب ورودي محقر مسجد كه در انتهاي كوچه اي در بازار قرار داشت انداخته و با اكراه قبول كردم. در دل دعا ميكردم كه ارزش ديدن داشته باشد و مرا نزد ميهمانانم خجل نكند.
وقتي وارد مسجد شدم متحير ماندم، بايد برويد و از نزديك ببينيد. واقعا كه ارزش ديدن دارد...(1)
نماي داخلي مسجد امام شافعي كرمانشاه

     1.به نقل از  وبلاگ دكتر نادر جفاجردي

2. گزارشي دربارۀ مسجد 

... علیرضا مرادی بیستونی معاون فرهنگی و ارتباطات اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقۀ کرمانشاه، در خصوص مسجد جامع شافعی کرمانشاه، گفت: مسجد شافعی ها یا شافعیان واقع در حاشیه میدان آیت اله طالقانی، علافخانه و محله های برادران اهل سنت یکی از مکان های مذهبی شهر کرمانشاه است که از دیرباز مورد توجه برادران اهل تسنن قرار گرفته است. وی ادامه داد: این مسجد از سال 1326 هجری شمسی تاکنون محل اقامه‌ی نماز  جمعه اهل تسنن کرمانشاه می باشد. مرادی بیستونی اظهار داشت: در سال 1325 مکان مسجد شافعیان در محلی که پیش‌تر زائر سرا بود توسط تعدادی از مردمان خیر و مومن به سرپرستی مرحوم حاج ملاسید حسین مسعودی خریداری و احداث ساختمان مسجد را می توان مرهون مساعدت های مادی و معنوی خیرینی چون خلیفه محمد صالح محمدی، حاج خلیفه سید علی نقشبندی، حاج جعفر شریفی، حاج احمد مدللی، میرزا حبیب بلندی، حاج علی محمد شیانی و جمع دیگری از مردم مسلمان کرمانشاه که در تامین هزینه های ساختمان مسجد در مدت زمان یک سال از هیچ کوششی دریغ نکرده و بعد از سپری شدن مدت زمان یکسال موفق به احداث مسجد جامع شافعیان در سال 1326 شمسی گردیدند. مدیر موزه های استان کرمانشاه، گفت: ساختمان مسجد شافعی ها از آن زمان تا کنون محل اقامه نماز و برپایی مراسم مختلف می باشد. معاون فرهنگی و ارتباطات اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه، گفت: این مسجد باشکوه از آن زمان تاکنون همواره در حال توسعه و زیباسازی بوده است که در حال حاضر مسجد شافعی ها با گلدسته های زیبا و بلندش بر رونق شهر کرمانشاه افزوده است. مرادی بیستونی در خصوص وضعیت معماری داخلی این مسجد، گفت: در احداث این بنا از معماری بسیار زیبا و اصیل اسلامی استفاده شده است که دارای روح معنوی خاصی می‌باشد.(1)

1. منبع گزارش:هه‌نار

هیچ نظری موجود نیست: