۱۳۸۹ اسفند ۱۷, سه‌شنبه

بازداشت چند تن از علمای اهل سنت در خراسان رضوی

سنّت نامه: به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سنی آنلاین، تعدادی از علمای اهل سنت خراسان رضوی،در شهرستانهای مشهد و تایباد، طی روزهای اخیر بازداشت شده اند.
طبق آخرین خبرها از شهرستان تایباد، سه تن از علمای اهل سنت این شهرستان به نامهای مولوی "ادهم اختری"، مولوی "مظفر" و مولوی "شمس الله حیدری" شب جمعه 89/12/14 توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده اند و تا کنون هیچ اطلاعی از وضعیت آنان در دست نیست.
اخبار دیگر از تایباد اینکه مردم تایباد، پس از ادای نماز جمعه، به نشانه اعتراض از وضعیت مبهم مولوی محمد فاضلی، امام جمعه برکنار شده اهل سنت تایباد، که مدتی است در بازداشت به سر برده و هیچ اطلاعی از وضعیت وی در دست نیست، درخواست برگزاری تحصن در مسجد جامع این شهر را نمودند که تعدادی از علما، با این وعده که ما موضوع را از طریق قانونی و ملاقات با مسئولین مربوطه پیگیری خواهیم کرد، مانع تحصن مردم شدند.

خبر دیگر اینکه "حافظ عبدالرشید"، استاد شعبه حفظ و امام جماعت مسجدالنبی مشهد (محله تاجرآباد)، که قبلا مولوی عبدالعلی خیرشاهی مسئولیت امامت جمعه و جماعت این مسجد را بر عهده داشته است، یکشنبه هفته گذشته (89/12/8) پس از احضار به دادگاه، بازداشت شد و تا کنون  در بازداشت به سر می برد.

گفتنی است، مولوی عبدالعلی خیرشاهی، از علما و خطیبان برجسته اهل سنت خراسان رضوی به شمار می رود که حدود سه سال قبل توسط دادگاه ویژه روحانیت مشهد بازداشت و پس از مدتی به 4/5 (چهار و نیم) سال زندان و 5 سال تبعید محکوم شد، و هم اکنون در حال سپری نمودن دوران محکومیت خود می باشد.

۱۳۸۹ اسفند ۱۰, سه‌شنبه

ممانعت از برگزاری دیدار دانشجویان اهل‏سنّت با علما

مسئولین استان سیستان و بلوچستان به شدت با برگزاری جلسه دینی - فرهنگی دیدار دانشجویان اهل‏سنّت کشور با علما واندیشمندان مخالفت کردند و متاسفانه مذاکرات صورت‏گرفته در این خصوص که همراه با تهدید و ارعاب بود، بی‏نتیجه ماند.
به گزارش پایگاه اطلاع‏رسانی سنی‏آنلاین، از برگزاری دیدار دانشجویان اهل‏سنّت کشور با علما و اندیشمندان که قرار بود روز پنج‏شنبه دوازدهم اسفند در حوزه علمیه دارالعلوم زاهدان برگزار شود، ممانعت بعمل آمد، لذا مسئولیت دارالعلوم زاهدان ضمن پوزش از دانشجویان عزیز و گرامی که قصد شرکت در این دیدار خداپسندانه را داشتند، اعلام می‏دارد که نشست یاد شده به فرصتی دیگر در آینده موکول می‏شود (إن شاءالله).
هر ساله هزاران دانشجوی اهل‏سنّت از سراسر کشور، در آغاز تعطیلات نوروزی دانشگاهها، به صورت خودجوش و با برنامه‏ریزی بین خود، به حوزه علمیه دارالعلوم زاهدان و مسجد جامع مکی می آمدند تا دیداری با علما واندیشمندان، خصوصا شیخ‏الاسلام مولانا عبدالحمید داشته باشند.
این دیدارها با سابقه چندین ساله در راستای بیداری دینی و اسلامی در قشر دانشگاهی و جهت تشویق و ترغیب دانشجویان به تلاش هر چه بیشتر برای تقویت بنیه علمی برگزار گردیده و حاوی پند و اندرز مخلصانه علما و اندیشمندان دینی و دانشگاهی، ارائه مقالات علمی از طرف دانشجویان و تجلیل از نخبگان دانشجویی اهل‏سنّت بوده که بسیار مفید و مثمرثمر واقع شده است. 
این نوع جلسات و دیدارها، کمترین حق آزادی دینی و مذهبی است که در قانون اساسی کشور آمده است،  و سلب آزادی‏های مشروع اهل‏سنّت مسلّماً تبعات ناگواری برای وحدت و برادری اسلامی درپی خواهد داشت.
فریادهایی که امروزه از خاورمیانه بلند می‏شود نتیجه سلب آزادی‏های مشروع و مدنی آن جوامع است که آنان را به واکنش وادار کرده است.
گفتنی است، اهل‏سنّت ایران همواره از برخوردهای سلیقه‏ای و تبعیض‏آمیز نگران بوده و از عدم رعایت آزادی‏های مذهبی و حقوق شهروندی رنج می برند و برخی افراد با اهل‏سنّت چنان برخورد تحقیرآمیز می‏کنند که گویا آنها از شهروندان اصلی کشور نیستند.  اخیرا این مشکلات و برخوردهای تبعیض‏آمیز افزایش پیدا کرده است؛ روزی نمازخانه‏ای در شهرهای بزرگ پلمب می‏شود و عملاً از نماز جلوگیری بعمل می‏آید و روزی دیگر در بخش آزادی‏های مذهبی دخالتی صورت می‏گیرد و متاسفانه در کشور ما گوش شنوا وجود ندارد و حرف مردم شنیده نمی‏شود.
"وإلی الله المشتکی"